Offentlig Sektor

Kom igång med SEFOS

Det är viktigt att kommuner, regioner och myndigheter ansluter till SDK för att etablera så många olika kommunikationsvägar som möjligt och därmed öka nyttan med SDK.

Så vänta inte, anslut er idag!

Följande myndigheter har fått ett regeringsuppdrag att ansluta sig till SDK under 2023:

  • Arbetsförmedlingen
  • Domstolsverket
  • E-hälsomyndigheten
  • Försäkringskassan
  • Kriminalvården
  • Polismyndigheten
  • Socialstyrelsen
  • Statens institutionsstyrelse
  • Skolverket

 

Meaplus hjälper er organisation genom hela processen med ansökningshandlingar och den tekniska delen som accesspunkt (AP), meddelandetjänst (MT) och meddelandeklient (MK).

business-people-using-laptop-at-meeting-in-office-2022-02-02-03-56-12-utc

Ett samarbete med Meaplus hjälper myndigheter och andra organisationer i Sverige att ansluta sig till SDK på ett sätt som är effektivt, ändamålsenligt och skräddarsytt efter deras specifika behov.

Hur man kommer igång med SDK

Det första steget för att ansluta till SDK är att registrera din organisation genom att skicka in en ansökan till SDK-administratören. Ansökan inkluderar information om din organisation, såsom dess namn, kontaktinformation och anledningen till att ansluta till SDK.

När ansökan har skickats in kommer den att granskas av SDK-administratören för att säkerställa att organisationen uppfyller kraven för att ansluta till plattformen. Detta kan innebära att verifiera organisationens identitet, kontrollera eventuella tidigare säkerhetsincidenter och bedöma organisationens säkerhetspraxis.

Om organisationen uppfyller kraven kommer SDK-administratören att tillhandahålla ett anslutningsavtal som anger villkoren för att använda SDK-plattformen. Organisationen måste godkänna dessa villkor innan den kan fortsätta med anslutningsprocessen.

Efter att ha godkänt villkoren måste organisationen konfigurera sin tekniska infrastruktur för att ansluta till SDK-plattformen. Detta innebär vanligtvis att man installerar och konfigurerar nödvändig programvara, såsom SDK-klienter och servrar, och konfigurerar nätverksinställningar för att möjliggöra kommunikation med plattformen.

När den tekniska installationen är klar måste organisationen genomföra testning för att säkerställa att dess anslutning till SDK-plattformen är säker och fungerande. Detta kan innebära att man kör tester för att verifiera integriteten och sekretessen för data som skickas och tas emot genom plattformen.

Efter att testningen har slutförts framgångsrikt kan organisationen begära godkännande från SDK-administratören för att börja använda plattformen. Administratören kommer att granska testresultaten och kan genomföra ytterligare kontroller innan godkännande beviljas.

När godkännande har beviljats kan organisationen börja använda SDK-plattformen för att säkert kommunicera med andra organisationer och dela information. Organisationen är ansvarig för att upprätthålla säkerheten och sekretessen för sina data när den använder plattformen och måste följa villkoren i anslutningsavtalet.

Ett samarbete med Meaplus hjälper myndigheter och andra organisationer i Sverige att ansluta sig till SDK på ett sätt som är effektivt, ändamålsenligt och skräddarsytt efter deras specifika behov. Oavsett om du vill utveckla en digital kommunikationsstrategi, implementera plattformen eller tillhandahålla användarutbildning, har Meaplus expertis och erfarenhet för att hjälpa dig att uppnå dina mål.

Så varför inte ta kontakt med Meaplus idag och ta första steget mot säker digital kommunikation i offentlig sektor?

©2022. All Rights Reserved.